Pielgrzymka 2024 - dzień siódmy 17.04.2024

17 kwietnia - dzień siódmy

Ostatni dzień naszej pielgrzymki rozpoczęliśmy Mszą św. w kaplicy naszego ośrodka, potem zjedliśmy śniadanie, a po spakowaniu i załadowaniu do busa naszych bagaży, serdecznie pożegnaliśmy się z siostrą Antonią i ruszyliśmy w powrotną drogę.

Na trasie naszej podróży do domu był jeszcze Erfurt. Odwiedziliśmy położoną na wzgórzu katedrę, która wraz z pobliskim kościołem św. Sewera tworzy jeden z najwspanialszych gotyckich zespołów architektonicznych w Europie. Diecezja w Erfurcie powstała już w połowie VIII w. W katedrze widzieliśmy m.in. dwa najstarsze zachowane elementy wyposażenia świątyni -  tzw. świecznik Wolframa i romańską Madonnę, oba datowane na ok. 1160 r. Naszą uwagę zwróciły też przepiękne witraże, należące do najlepiej zachowanych w Niemczech oraz kunsztownie wykonane stalle.

Zwiedzanie zakończyliśmy obiadem w pobliskiej restauracji na placu katedralnym i udaliśmy się w dalszą podróż do domu, zabierając ze sobą mnóstwo wrażeń, ale przede wszystkim wielką wdzięczność wobec Bożej Opatrzności oraz Matki Bożej. Ta pielgrzymka oprócz kulturowego i duchowego ubogacenia umocniła naszą wiarę i pewność szczególnej opieki Maryi, jak doskonale ujmuje to łaciński napis umieszczony wokół obrazu Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej, Królowej i Zwycięskiej w każdym z sanktuariów: “Servus Mariae nunquam peribit” to znaczy: Sługa Maryi nigdy nie zginie”. W tych trudnych i niebezpiecznych czasach te słowa budzą nadzieję 🙂. Chcemy innym ją też podarować.